Jak zaprojektować biuro?

Każdy przedsiębiorca, który planuje założenie swojej pierwszej lub kolejnej firmy zadaje sobie ważne pytanie: „Jak zaprojektować biuro?”. Wbrew pozorom nie jest to tak proste, jak mogłoby się wydawać. Architekt powinien się wykazać dużą wyobraźnią i zrozumieniem potrzeb konkretnej osoby. Ponadto biuro to nie tylko miejsce pracy, ale również wizytówka firmy dostępna dla potencjalnych klientów. Możesz zapoznać się z najnowszymi trendami w aranżacji przestrzeni biurowych na przykładzie projektu: Colliers Define – biuro na miarę nowej epoki.

Nie mniej istotne jest to, że przyjazne środowisko wpływa zarówno na samopoczucie, jak i wydajność pracowników. Można więc powiedzieć, że to od biura zaczyna się sukces przedsiębiorstwa. Oczywiście poszczególne firmy różnią się od siebie specyfiką pracy, jednak istnieje kilka elementów wspólnych, o których warto pamiętać podczas tworzenia biura.

Wystrój wnętrz biurowych

Niektóre osoby sądzą, że biuro powinno się składać z biurka, lampki i ewentualnie rośliny na oknie. Dla osób lubiących minimalizm byłoby to może dobre rozwiązanie, jednak po dłuższym czasie taki wystrój może się znudzić nawet największemu minimaliście.

Jak więc urządzić idealne biuro przyjazne wszystkim użytkownikom?

Kluczem jest dialog. W większych przedsiębiorstwach można wykorzystać formę ankiety, aby poznać opinie pracowników na temat wyglądu miejsca pracy. Dobry projektant z całą pewnością będzie wiedział, co jest możliwe do realizacji i pomoże stworzyć komfortowe biuro, a co stanowi tylko niepotrzebną zachciankę. Poznaj również artykuł: Idealne miejsce do pracy – 5 sposobów. Zamieszczone w nim wskazówki mogą okazać się przydatne w projektowaniu przestrzeni do pracy.

Na początkowym etapie warto spojrzeć na układ biura z perspektywy zarówno przeciętnego pracownika, jak i gościa. Być może przydałby się jeszcze jeden wieszak na kurtki? Może warto umieścić w widocznym miejscu plan budynku, aby łatwiej było odnaleźć się w obiekcie? Projektując biuro, należy położyć nacisk na rozwiązywanie codziennych problemów, które potencjalnie mogą się pojawić.

Panele akustyczne – niedoceniany element

Projektowanie biura jest w dzisiejszych czasach wyjątkowo trudne. W cenie jest innowacyjność i oryginalność. W ten trend wpisują się panele akustyczne – nieszablonowy element, który sprawdzi się w każdym biurze. W pomieszczeniach z dużą ilością szkła lub tam, gdzie sufit jest wysoko osadzony nietrudno o duży poziom hałasu. Rozmowy, szmery czy powiadomienia z telefonów mogą go tylko wzmagać. Panele akustyczne znacznie wyciszają hałas w pomieszczeniu. Ponadto mogą pełnić rolę nietypowego elementu wystroju. Szerzej o problemie akustyki w budownictwie można przeczytać: https://www.budnews.pl/akustyka-budownictwie/

Inwestycja w dobre panele akustyczne to troska o dobre samopoczucie pracowników i spokojne miejsce do pracy oraz rozmów biznesowych.

Oświetlenie, czyli dbałość o zdrowie i komfort

Nie od dziś wiadomo, że długotrwałe wpatrywanie się w ekran lub w dokumenty z małą czcionką nie jest zdrowe dla oczu. Narząd wzroku będzie zdecydowanie mniej narażony na przeciążenie, gdy miejsce pracy zostanie dobrze oświetlone. Oświetlenie to jeden z elementów, na których absolutnie nie powinno się oszczędzać. Warto też zauważyć, że jest to inwestycja długoterminowa. Wysokiej jakości żarówka z całą pewnością nie przestanie działać po miesiącu lub dwóch. Przeczytaj również jak wybrać odpowiednie oświetlenie do wnętrza: https://moredesigns.pl/jak-wybrac-odpowiednie-oswietlenie-wnetrza/

Projektując oświetlenie, należy też zwrócić uwagę na aspekty prawne. Polskie prawo szczegółowo reguluje ilość światła w określonych miejscach pracy.

Dobre oświetlenie to także kluczowy element każdej sali reprezentacyjnej, konferencyjnej czy recepcji. Światła pełnią więc również funkcję estetyczną.

Open space i chillout room – must have każdego biura?

Open space i chillout room to pomysły, które powstały stosunkowo niedawno. Jeszcze kilka lat temu tego typu koncepcje niewielu osobom mogłyby przyjść do głowy, natomiast dziś zyskują coraz większą popularność.

Czy warto uwzględnić je w swoim biurze?

Odpowiedź brzmi: to zależy. Nie zawsze open space to dobry wybór. Jeśli praca w firmie często odbywa się w zespołach, prawdopodobnie lepszym pomysłem będzie stworzenie mniejszych, zespołowych pomieszczeń. Warto poznać tekst: “Bodźce to nie wszystko. Dla właściwego funkcjonowania mózg potrzebuje ciszy

Chillout room ma natomiast coraz więcej przeciwników. Z jednej strony wprowadza większe poczucie „luzu” w miejscu pracy. Z drugiej strony wielu ludzi sądzi, że jest to zaprzeczenie zasady work-life balance. Uważają oni, że w firmie należy przede wszystkim wykonywać swoje obowiązki, natomiast dopiero po pracy powinno się odpoczywać i poświęcać czas na rozrywkę. Przeciwnicy chillout roomów uważają, że mogą one wytrącać pracowników z naturalnego rytmu pracy.

O opinie na temat strefy relaksu ponownie można zapytać samych zainteresowanych, czyli pracowników firmy. Jeśli pomysł wyda im się sensowny i interesujący, można rozważyć jego realizację.

Pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze – kwestia budżetu

Mówi się, że dżentelemeni o pieniądzach nie rozmawiają, jednak w przypadku planowania biura trudno nie poruszyć tematu finansów. Już na początku prac nad stworzeniem wymarzonego biura trzeba określić budżet.

Co ważne, należy wziąć pod uwagę zmienność cen, modyfikacje zakresu prac i inne ważne czynniki. Nie jest możliwe określenie dokładnej ilości środków, jakie zostaną przeznaczone na aranżację biura. Jednak jeszcze na etapie projektowania warto wstępnie oszacować koszty, biorąc pod uwagę czynniki makroekonomiczne. Dzięki temu po realizacji projektu w finansach przedsiębiorstwa nie powstanie dziura.

Skrupulatne wykonanie dokumentacji projektowej pozwoli maksymalnie dokładnie określić kosztorys prac. Jest to zajęcie czasochłonne, jednak pomoże uniknąć przykrych niespodzianek w przyszłości.

Author: gladziegipsowe.com.pl